Ga naar de inhoud

Triumph TR5

Triumph verbaasde de autowereld in 1967 met haar aankondiging van de eerste Britse seriesportwagen met benzine injectie, de TR5. De motor was een 2.5 liter zescylinder met 150 pk en de topsnelheid bedroeg bijna 200 km/u; hij trok van 0 tot 100 in 8,6 sec, Net 0,2 sec sneller dan de Porsche 911 die tot dan toe meester was op dat terrein.

Hij lachte. ‘Ook dit jaar zal ik hem weer showen aan de wereld. Je hebt er toch niet stiekem in gereden hè?’
‘Zeker wel, want zo vaak krijg ik niet de kans om in een van de beste sportauto’s uit de jaren zestig te rijden.

Witte Duisternis pagina 133 te koop bij bravenewbooks en als e-book bij bol.com en kobo.com

Triumph TR5 1968

‘Triumph” they say and Triumph they do!


De TR5 behield qua uiterlijk grotendeels het Michelotti design van de TR4, Giovanni Michelotti was een van de toonaangevende ontwerpers van auto’s. Uiterlijk lijkt de Triumph TR5 sterk op de TR4, onderhuids is weinig hetzelfde. In plaats van de oude 2,2-liter viercilinder van de TR4, ligt er een koppelrijke 2,5-liter zescilinder lijnmotor onder de kap, die wordt gevoed door een mechanisch injectiesysteem van Lucas. En daar was Triumph destijds best trots op: “The first British production sports car with petrol injection” werd er in de folder gekopt. En dan is er nog de volledig onafhankelijk geveerde achterwielophanging, overgenomen van de Triumph 2000.
De zescilinder TR5 was hiermee opgewassen tegen de de zescilindermotoren van MG, Porsche en de Datsun 240 Z, waarmee men op de Amerikaanse markt moest concurreren.

Driftend joeg hij de Triumph door de bocht en daar ging het gas er weer op. De toerenteller snelde, ondersteund door het luide gedreun van de motor, naar het rode gebied en viel weer terug toen Ferry opschakelde om vervolgens opnieuw te versnellen.

Witte Duisternis pagina 249 te koop bij bravenewbooks en als e-book bij bol.com en kobo.com

Triumph TR5 PI 1967 ‘Triumph’ they say and triumph they do.

Van de TR5 zijn er 2.947 auto’s gebouwd. Voor de Amerikaanse markt voldeed de TR5 al snel niet aan de daar strenger wordende emissie-eisen. Speciaal voor die markt werd de TR250 geïntroduceerd. Het uiterlijk is vrijwel identiek aan de TR5, op de kenmerkende zilverkleurige belijning op de motorkap en het trapeziumvormige schildje na, Bij de TR5 is de brede kant van het schildje boven en bij de TR250 onder. Die motor heeft geen Lucas-injectie, maar twee Zenith-Stromberg-carburateurs, waardoor het motorvermogen 39 pk (26%) minder levert dan dat van de TR5. Hoewel dat veel lijkt, scheelt dit alleen in topsnelheid. Door de zescilinder en het hoge koppel heeft ook de TR250 heerlijke power en trekkracht, Daarbij heeft de TR250 minder brandstof nodig. Van de TR250 zijn 8.484 exemplaren gebouwd.

Triumph TR250 1968
Triumph TR250 1968